Blogtour Dutch Venture Publishing

JAGERS- Malinda Lo

De Kaft is een plaatje, dit is al een pluspunt en wekt direct mijn nieuwsgierigheid. Dat het bomvol zit met Chinese invloeden is er nog 1.

Maar al snel veranderd het lezen van het boek ik een uitdaging, eentje waar ik niet op had gerekend maar wel veel voorkomend is. ik besloot daarom toch een recensie te schrijven maar dan vanuit een eerlijk perspectief. Wanneer lezen door een chronische ziekte soms geen genot is maar een worsteling.

De natuur is uit balans in de mensenwereld. De zon heeft al jaren niet meer geschenen en de oogsten mislukken. Erger nog: vreemde en vijandige wezens beginnen overal op te duiken. Om de crisis op te lossen worden de orakelstenen geworpen. Kaede en Taisin, twee zeventienjarige meisjes, worden uitgekozen om op een gevaarlijke reis te gaan naar Tanlili, de stad van de elfenkoningin. Taisin is een wijze, jonge vrouw vol magie. Kaede is juist heel aards, zonder ook maar iets bovennatuurlijks. En toch worden de lotsbestemmingen van de twee meisjes tijdens de missie naar elkaar toegetrokken. Ze beginnen zelfs verliefd op elkaar te worden. Maar het koninkrijk heeft slechts één jageres nodig om gered te worden, en wat daarvoor gedaan moet worden kan Kaede en Taisin voor altijd uit elkaar scheuren. Jageres is overladen met weelderige, Chinese invloeden en details geïnspireerd door de I Ching, en zit vol actie en romantiek.

Het hoeft niet perse aan het boek of het verhaal te liggen maar deze vond ik moeilijk om te lezen. Het verhaal word verteld vanuit meerdere personen met elke keer een andere invalshoek. Hierdoor ben ik meerdermaals de draad kwijt geraakt en zat er niet anders op dan enkele pagina’s te herlezen om zo weer een herkenningspunt te vinden. Dit gebeurd zo veel dat ik bijna de neiging heb opnieuw te beginnen.

Dit zegt net zoveel over het boek als over mezelf, doordat ik MS heb is mijn focus en cognitief vermogen om te lezen niet altijd even goed. Op het moment zit ik in een slechte fase en dit is waarschijnlijk ook de reden dat het niet lukt. Het enige wat overblijft is eerlijkheid. Een eerlijke recensie over een boek wat ik met moeite wist te lezen maar niet van heb kunnen genieten omdat me dat nu onmogelijk word gemaakt. Wanneer het verhaal niet meteen duidelijk is en ik moeite heb om in het verhaal te komen word het een worsteling om het echt goed te begrijpen en vast te houden.

Ik ga op een later tijdstip nog een poging wagen om hem optimaal te beleven.

Auteur(s) : Malinda Lo

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing